Sikkerhed er vigtigt. Det gælder i det private hjem, og det gælder også i virksomheden. Det er vigtigt, at man sikrer sig, bl.a. ved at have gode låse på dørene. Kun på den måde kan man sikre, at ikke hvem som helst har adgang til en bygning og den værdi, der måtte være derinde. I almindelige hjem vil et mekanisk låsesystem ofte være godt nok. I en virksomhed er det mange gange smartere at have et elektronisk system med adgangskontrol. Det er nemlig både sikkert og brugervenligt, og egner sig godt til virksomheders bygninger og lokaler, hvor mange forskellige mennesker skal have mulighed for at komme og gå. Samtidig er der rig mulighed for at tilpasse et elektronisk adgangskontrol system, så det passer perfekt til den enkelte virksomhed og dennes sikkerhedsmæssige behov.
Et traditionelt låsesystem kan blive en ulempe
Måske tænker du: Hvorfor kan man ikke bare bruge et almindeligt mekanisk låsesystem med traditionelle nøgler? Det fungerer jo fint i privathjemmet og kan bruges af alle. Dog kan det godt blive en ulempe i virksomheden. Her skal nemlig alle have en nøgle til virksomhedens låse, som de skal passe på. Og det er kun et spørgsmål om tid, før der er en eller flere medarbejdere, der glemmer eller mister deres nøgle. I det øjeblik bliver systemet straks mindre sikkert, da denne nøgle kan være hvor som helst. Enten skal man håbe på det bedste og glemme den nøgle, der er gået tabt, eller også skal man udskifte hele systemet. Det samme er tilfældet, hvis man fx afskediger en medarbejder, og vedkommende glemmer at aflevere sin nøgle tilbage. Kommer der i modsætning en ny medarbejder, kræver det også, at man får lavet en helt ny nøgle.
Slip for at skifte systemet ud
Hvis man havner i ovenstående situation, vil man mange gange være nødt til at skifte hele systemet ud. Kun på den måde kan man nemlig vide sig sikker på, at ikke hvem som helst kan skaffe sig adgang til virksomhedens bygninger og/eller lokaler. Det er dog både dyrt og besværligt at skulle skifte et helt låsesystem ud. Igen skal man have en masse nøgler, og de skal fordeles ud blandt medarbejderne. Og sker det igen, at blot én af de mange nøgler går tabt, ja, så kan man blive nødt til endnu en gang at skifte sit låsesystem ud. Derfor kan man med fordel gå over til et system med elektronisk adgangskontrol. Et adgangskontrol system er nemlig lettere at have med at gøre, på den måde at man helt slipper for at skulle skifte systemet ud.
Maksimal sikkerhed i virksomheden er afgørende
Som sagt er det vigtigt med sikkerhed, både i hjemmet og i virksomheden. Men faktisk er det mange gange endnu vigtigere, at ikke hvem som helst kan komme ind i virksomhedens bygninger og/eller lokaler. Her vil man nemlig mange gange have dyre maskiner, fortrolige oplysninger og andet, der ikke skal falde i de forkerte hænder. Man risikerer derfor en del, hvis man har et traditionelt låsesystem, og man ignorerer en glemt eller tabt nøgle. Man kan nemlig aldrig vide, hvor denne nøgle ender henne, eller hvordan folk har tænkt sig at bruge den. Kommer der ubudne gæster ind i virksomheden, kan det få katastrofale konsekvenser. Derfor giver det mening at investere i et system med adgangskontrol, der kombinerer maksimal sikkerhed med brugervenlighed.
Sikkerhed giver tryghed for medarbejderne
Det er ikke alene vigtigt, at maskiner og oplysninger er gemt sikkert væk for uvelkomne gæster med skjulte agendaer. Det er nemlig også vigtigt for medarbejderne, at de kan føle sig trygge, når de er på arbejdspladsen. Med et system med adgangskontrol behøver man som medarbejder ikke frygte, at der pludselig kommer fremmede ind og roder i ens ting. Det er næsten lige så vigtigt at føle sig tryg på arbejdspladsen som derhjemme, for man opholder sig mange timer i sin virksomhed. Det er altså endnu en grund til, at det giver god mening at investere i et system med adgangskontrol. Både for almindelige ansatte og for ledelsen er det afgørende at føle sig sikker og vide, at det er begrænset, hvem der kan komme ind i virksomheden.
Vælg mellem online og offline adgangskontrol
Når man vælger et system med adgangskontrol, skal man vælge, om det er en online eller en offline løsning. I alle adgangskontrol systemer har man en brik eller en chip, som man kan bruge til at åbne dørene. Derfor sidder der en scanner i hver eneste dør, som bruges til at lukke dem ind, som skal have adgang. Når man taler om online og offline adgangskontrol, taler man om, hvorvidt der er direkte forbindelse mellem hver enkelt dør og den computer, der binder det hele sammen. Det elektroniske system bindes nemlig sammen af en computer, hvor alt information er lagret. Det er også i denne computer, at man skal lave ændringer, når en medarbejder enten siger op eller kommer til. Via computeren kan man nemlig ekskludere eller inkludere nye og gamle brikker eller chips.
Online system giver maksimal brugervenlighed
Hvis man vælger et adgangskontrol system, der er online, betyder det, at der er et kabel mellem computeren og hver enkelt dør. Hvis man laver ændringer i systemet, fx ved at tilføje en eller flere brugere eller ekskludere andre, bliver det derfor kommunikeret direkte ud til dørene. Det giver derfor maksimal brugervenlighed, når man har et online system. Det kræver kun nogle enkelte klik at opdatere systemet, hvis der fx går en brik eller chip tabt, eller der skal tilføjes en ny. Et system med online adgangskontrol er en smule dyrere til at starte med end det offline, men til gengæld får man så et nemmere forløb set over længere tid.
Spar penge med et offline system
Den billigere mulighed er et system med adgangskontrol, der er offline. Her er der ikke noget direkte kabel mellem computeren og de enkelte døre. Hvis man laver ændringer, skal informationen derfor bæres ud til hver enkelt dør og implementeres. Det kræver, at man har en vicevært eller lignende til at gå rundt og opdatere hver enkelt dør. Derfor er et offline system mest egnet til de mindre virksomheder, hvor der ikke er alt for mange døre. Dog er et offline adgangskontrol system billigere end det online system, samtidig med at det stadig giver den store fordel, at man ikke kan risikere at skifte hele systemet ud på gammeldags manér. Inden man investerer i et system med adgangskontrol, skal man derfor tage stilling til, om det skal være online eller offline.
Hvilken løsning eller producent skal man vælge?
På grund af de mange fordele ved et system med elektronisk adgangskontrol er løsningen blevet utroligt populær. I mange virksomheder og kontorer har man i dag elektronisk adgangskontrol, da det sikrer både brugervenlighed og sikkerhed. Det betyder også, at der er mange forskellige produkter og producenter at vælge imellem. Eksempelvis er det klassiske Ruko, som mange kender fra de traditionelle låsesystemer, på markedet med intelligente adgangskontrol systemer. Der er dog også andre producenter på markedet som fx Salto og SimonsVoss, som også er værd at se nærmere på. De enkelte adgangskontrol systemer har forskellige fordele og ulemper, og derfor kan man ikke give noget endeligt svar på, hvilket system med adgangskontrol, der er det bedste. I stedet må man se på virksomhedens ønsker og behov og derefter finde frem til det system med adgangskontrol, der imødekommer disse på bedste vis.
Det kan være smart at få hjælp fra en låsesmed
De mange produkter og producenter kan være svære at finde rundt i, hvis man ikke har noget erfaring på området. Som med mange andre ting kræver det en viden og en kendskab, før man kan give brugbar og kompetent vejledning. Ønsker man at få et system med adgangskontrol i sin virksomhed, kan det derfor være smart at alliere sig med en låsesmed. En låsesmed vil nemlig have den påkrævede viden og erfaring til at kunne give dig den påkrævede rådgivning og vejledning. Da adgangskontrol er en større og vigtig investering, er det også afgørende, at man får valgt det helt rigtige system. Og derfor er det en stor fordel for virksomheder at få hjælp fra en erfaren låsesmed, når det kommer til at skulle installere det rigtige adgangskontrol system i virksomheden.
KeyPartner kan hjælpe dig
Et eksempel på en sådan låsesmed er KeyPartner. KeyPartner har en mission om at hjælpe både erhverv og private med at sikre deres bygninger og skabe maksimal tryghed. Derfor kan KeyPartner også hjælpe dig med at vælge det helt rigtige adgangskontrol system. De forhandler selv flere forskellige produkter fra forskellige producenter, hvorfor de er de rigtige til at rådgive og vejlede en. De har nemlig den rigtige viden og kendskab til de forskellige løsninger og deres muligheder. Med mange af adgangskontrol systemerne kan man nemlig selv sammensætte og skræddersy løsningen, hvis blot man kender til mulighederne. Hvis man vil have det maksimale ud af sit system med adgangskontrol, skal man derfor vælge KeyPartner som sin partner.
Elektronisk system fra SimonsVoss
Som sagt er SimonsVoss en af producenterne, der kan tilbyde dig og din virksomhed et intelligent elektronisk system med adgangskontrol. Det unikke ved systemet er, at det er opbygget i moduler med forskellige funktioner. Man kan selv udvælge og sammensætte disse forskellige moduler, så man til sidst får en løsning, der er fuldstændig skræddersyet den enkelte virksomheds behov. Som virksomhed får du ekstra muligheder inden for sikkerhed, når du vælger et system med adgangskontrol fra SimonsVoss. Systemet kan nemlig give adgangs-, styrings-, registrerings- og overvågningsfunktioner, som giver maksimal sikkerhed og kontrol over virksomhedens bygninger. Derfor er det et godt valg, hvis man vil have et system, der kan klare det hele og samtidig styres elektronisk.
Intelligente løsninger med SALTO
SALTO er en anden producent inden for adgangskontrol systemer. Det intelligente adgangskontrol system fra SALTO kombinerer både sikkerhed og brugervenlighed, så man i virksomheden får alt, hvad man har brug for. Man er fri for at skulle igennem en dyr og kompliceret adgangskontrol løsning, der i sidste ende ikke møder virksomhedens behov. Alle løsninger fra SALTO er nemlig skræddersyet den enkelte virksomheds ønsker og behov. Derfor kan SALTO adgangskontrol bruges af næsten alle former for virksomheder. Med et sådant adgangskontrol system skaber man maksimal sikkerhed ved fx at have overblik og kontrol over, hvem der kommer og går i bygningen.
ARX-system giver ekstra fordele
Du kan også vælge et ARX-system, som igen er et system med elektronisk adgangskontrol. Her får du dog endnu mere for dine penge, da du ikke kun får adgangskontrol, men også et godt tyverialarmsystem. Derfor ar ARX-systemet oplagt til erhvervsbygninger, kommuner og hospitaler. Både adgangskontrollen og tyverialarmsystemet foregår digitalt og kan derfor nemt styres og justeres. Det er et fleksibelt system, der kan udvikle sig i takt med din virksomhed. Du får derfor ekstra fordele, når du vælger et ARX-system til din virksomhed.
SMARTair sætter fokus på brugervenligheden
SMARTair er Rukos system med elektronisk adgangskontrol. Her er det især brugervenligheden, der er fokus på. For selvom det er vigtigt, at adgangskontrol giver sikkerhed, er det ærgerligt, hvis det bliver en gene for dem, der har deres daglige gang i virksomheden. SMARTair er en helt enkel, brugervenlig og berøringsfri løsning, der bare leverer, som den skal. Man er fri for nøgler og kabler, og samtidig kan det hele styres elektronisk. Sidst men ikke mindst har dette adgangskontrol system en unik MIFARE teknologi, som gør, at samme kort, der bruges til dørene, også kan bruges til mange andre ting. Ens adgangskort kan altså også sættes op til at kunne bruges til tidsregistrering, kantinebetaling og lignende.
Hvilket system passer bedst til din virksomhed?
Som sagt har alle systemerne fordele og ulemper. Det kan være svært at sige, hvilket system der er bedst til en virksomhed generelt. Man må se nærmere på den enkelte virksomhed for at finde ud af, hvilket system med adgangskontrol, der egner sig bedst. Det afhænger blandt andet af, hvor stor virksomheden er, hvilken type det er, og ikke mindst hvad man forventer af sit system med adgangskontrol. Der kan naturligvis også være forskel i pris, som kan være afgørende for det endelige valg af adgangskontrol system. Igen kan KeyPartner være de rigtige at tage kontakt til. De forhandler nemlig alle af ovenstående systemer og kan derfor nemmere afgøre, hvilket valg af adgangskontrol der er det rigtige for dig og din virksomhed.
Det kan også kombineres
Det gode ved elektroniske systemer med adgangskontrol er, at de kan skræddersys og tilpasses helt ned til mindste detalje. Man kan derfor være sikker på, at man får et adgangskontrol system, der lever op til ens ønsker, forventninger og behov. Men der er ingen, der siger, at man skal have det samme system i hele virksomheden. Der er mange, der vælger at kombinere deres elektronisk adgangskontrol system med et almindeligt, traditionelt system. Det kan fx være med elektronisk adgangskontrol til fællesområderne, mens de enkelte kontorer er aflåst på almindelig vis. Hvordan man sammensætter og kombinerer er helt op til en selv – og også her kan hjælpen fra en låsesmed være en god ting. En låsesmed som KeyPartner kan nemlig hjælpe dig med at sammensætte det helt rigtige system, så man får maksimal sikkerhed, tryghed og brugervenlighed samlet i én investering.
Hvorfor vente? Skab mere sikkerhed i dag
Der er ingen grund til at vente, til uheldet er ude. Og man kan aldrig blive for sikker. Samtidig giver et adgangskontrol system også mere brugervenlighed for den enkelte medarbejder. Derfor giver det god mening for alle virksomheder, der endnu ikke har gjort investeringen, at få et system med elektronisk adgangskontrol. En låsesmed som KeyPartner kan ikke blot hjælpe med at vælge det rigtige adgangskontrol system, men kan også stå for at installere og montere systemet. Det giver ekstra luksus for dig, der gerne vil have mere sikkerhed og tryghed med det samme. Du kan allerede i dag kontakte en låsesmed som KeyPartner og høre mere om, hvordan elektronisk adgangskontrol kan gøre en forskel i din virksomhed.